Strona główna > Euro 2012 > Kocham i nienawidzę oglądać reprezentacji Polski

Kocham i nienawidzę oglądać reprezentacji Polski

Choć na ten dzień czekałem od porażki na EURO 2008 to wiem, że ten wieczór sprawi mi fizyczny ból. Oglądanie Polski na ważnych turniejach jest torturą, ale nie wyobrażam sobie się na nią nie zapisać.

Jakub Błaszczykowski – prowadź kapitanie

Daję swoją głowę na potwierdzenie, że liczyłem czas do EURO 2012 dobre kilka lat. Przed Mundialem 2010 myślałem: „Jeszcze dwa lata i Polska gra na EURO”. Dziś mamy 8 czerwca 2012 i dzień otwarcia mistrzostw, a ja… tak bardzo tego nie chcę. Poczekajmy jeszcze tydzień… Bo, czy przyjemnie jest dogonić króliczka? Zacznie się, trzy tygodnie miną jak odpalona torpeda i na co wtedy będę wyczekiwał?

Polska reprezentacja ma kapitalny bilans z Grecją (10 wygranych w 15 meczach, obszerne statystyki na stronie UEFA.com). Ale gdy czyta się o zorganizowaniu greckiej obrony, ich dyscyplinie taktycznej i świetnie wykonywanych stałych fragmentach gry – trudno się oprzeć wrażeniu, że to spotkanie będzie katorgą. Jeśli futbolu da się nauczyć i coś w nim przewidzieć to dziś nie może paść więcej niż jeden, góra dwa gole.

Nie miałem okazji oglądać polskich wojaży z 1974 lub 1982 roku. Moje wspomnienia z otwarcia mistrzostw to: 2002 – 0:2 z Koreą, 2006 – 0:2 z Ekwadorem, 2008 – 0:2 z Niemcami. Przeklęte 0:2… Pierwszy mecz kończył się klapą i przygaszeniem nadziei. Teraz mierzymy się z potencjalnie najsłabszym rywalem w grupie A, więc zwycięstwo jest musikiem.

Przyzwyczaiłem się do rozczarowań i bardzo boję się następnego. W dni ważnych spotkań Polski jestem absolutnie nieznośny – na meczach nie jem, nie rozmawiam, nie uśmiecham się, nie piję. Patrzę i czekam, nie zważając na wszelkie otoczenie. Stracone bramki to cios prosto w serce. Wiem, że to głupie – w końcu to gra profesjonalistów, których nie znam. Jednak związek pielęgnowany przez lata, który wyrósł na wyjałowionej od porażek ziemi jest niezwykły.

Co tydzień pasjonuję się ligą, szczególnie Premier League. Mam swój ukochany klub, którego losy przeżywam z pełną mocą. Ale ZAWSZE to reprezentacja Polski jest numerem jeden i żaden klub nigdy jej nie podskoczy. EURO i Mundial są wyjątkowe przez to, że są tak rzadkie, tak długo wyczekiwane. Choć będzie bolało, dzisiaj o 18.00 wiadomo co będę robił. To moment najpiękniejszego spełnienia dla piłkarskiego kibica.

—————-

EURO 2012 wyskakuje z lodówki, pampersów. Dominuje ulice miast. Wszyscy chcą się ograć w blasku mistrzostw.

Moja EUROgorączka zaczęła się na dobre w środę. Wtedy to pisząc egzamin na krakowskim Rynku z otwartych okien słychać było ryk angielskich fanów, który witali przyjeżdżającą do hotelu reprezentację Trzech Lwów. Świadomość tego, że znajduję się 200 metrów od ludzi, których oglądam tydzień w tydzień w Premier League działa na wyobraźnię. Mijając hotel Anglików poczułem na nowo odrodzenie swojego piłkoszału. Kolejne dni tylko pogłębiły to szaleństwo.

Anglia w Krakowie

To się dzieje tu, na naszym podwórku. Od dziś Polska z Ukrainą będą w każdym wydaniu wiadomości w Europie. Polskie programy telewizyjne wyciszyły gadki polityczne i żyją słowami Franciszka Smudy, konferencji prasowych, życia reprezentantów. Kocham ten stan święta futbolu.

—————-

P.S. Dziś w kioskach ukazał się najlepszy polski przewodnik po EURO 2012. Do powstania polskiej edycji „World Soccera” walnie się przyczyniłem i można tam spotkać mój tekst.

W numerze ekskluzywne wywiady z wszystkimi trenerami i gwiazdami mistrzostw (Robin van Persie, Mario Gomez, Giorgio Chiellini, Scott Parker i inni). Z „World Soccera” masowo cytował Michael Cox pisząc najobszerniejszą taktyczną zapowiedź mistrzostw na swoim blogu Zonal Marking – to najlepiej świadczy o jego jakości.

  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Zostaw komentarz

